Miltton-mainostoimisto kutsui muotibloggaajia seuraavasti:

Hyvä muotibloggaaja!

Haluaisimme kutsua sinut showromiimme katsastamaan adidaksen uusimmat mallistot ja trendit keväälle/kesälle 2008 lauantaina 24.11 klo 12-16. Järjestämme avoimien ovien päivän muodin edelläkävijöille, jotka pääsevät nyt haistelemaan tulevia trendejä ennen muita. Nyt sinulla on mahdollisuus päästä näkemaan mitä ensi kevät tuo tullessaan niin muodin kuin urheilunkin saralla! Voit myös antaa mallistoista suoraa palautetta verkkoon suoraan paikan päällä. Tarjolla on pientä purtavaa ja virvoitusjuomia.

Toivottavasti näemme pian!

Tutkivan journalismin ystävänä kiinnostukseni heräsi. Kuinka moni vastaa huutoon, entä kuinka moni kirjoittaa kutsun sumentamana pelkästään positiivista, eikä lainkaan kritisoi tai tuo esiin mielipidettään. Nimimerkillä tiedotustilaisuuden tarjoiluiden edessä mykistynyt zurnalisti.

Vuodatus.netin etusivulla on hakutoiminto "blogit kategorisoituna". Se on tietysti pois käytöstä.


Blogilista.fin kautta löytyy noin 140 muotiblogi-hakusanalla löytyvää blogia. Tsekattuani randomisti reilut  50 lokia läpi, löysin vain kaksi blogia, joiden kirjoittajat olivat käyneet paikan päällä. Voisiko tästä siis päätellä, että ihan hirveän moni ei ole ottanut kutsua vastaan?

Noh, molemmat blogit, sekä luxoriousus ja Silver olivat hurmaantuneita tarjonnasta.

Tänään kävimme katsastamassa Adidaksen kevät/kesä-malliston etukäteen Miltton Showroomissa. Paikka oli hieno ja kymmeniä erilaisia ihania lenkkareita oltiin ripustettu roikkumaan katosta. Pikkupurtava oli yllin kyllin ja läppäreitäkin löytyi paikan päältä postausta varten. Itse mallistot olivat iloinen yllätys: me molemmat olemme niin kauan kuin muistamme pitäneet Adidasta nappiverkkari-lenkkitossumerkkinä (lukuunottamatta Stellan mallistoja), mutta nyt huomasimme, että merkiltähän löytyy vaikka mitä kivaa! luxoriousus

En ole kovinkaan urheiluvaatteiden suurihailija. Täytyy kyllä myöntää, että kiinnostuin enemmän nähtyäni adidaksen mallistot. Olin enemmän kiinnostunut kyseisestä firmasta ja siitä mitä he ovat tekemässä ja luomassa. Erityisesti siitä, miten he ottavat suomalaiset muotibloggaajat huomioon!

Vieraileminen showroomissa oli antoisa: uusia tuttavuuksia (verkoistoitukaa!!), lookbookkeja, lehdistötiedotteita ja "aamupalaa"! Silver

(Boldaukset minun tekemiäni)

Molemmissa blogeissa oli huimat määrät kuvia showroomista. En ole sen tarkemmin muotiblogeihin syventynyt, mutta olen olettanut, että niissä kirjoitettaisiin tiedostavasti. Nythän homma toimi ainakin näiden kahden blogin kautta juuri kuten mainostoimisto halusikin: puskaradio tiedottaa propagandaa parhaansa mukaan.

Kuitenkin kommenttiosastolla Silverin kirjoittaja myönsi, ettei se nyt niiin ihmeellinen näytös ollut: "Siellä ei loppujen lopuksi ollut mitään oikein räväkkää, joka olisi ollut mielenkiintoista. Jotkut tossut taisi olla aika käheet!"

Luxumikäliellä on blogilistalla 107 tilaajaa ja 350 kävijää viikossa. 12 500 blogin listalla se on sijalla 379, eli ymmärtääkseni kuuluu oikeasti luettujen blogien joukkoon.

Silverillä on blogilistalla 29 tilaajaa, 82 kävijää viikossa ja sijoitus 1631. Ei välttämättä niin suuri vaikuttaja Suomen muotiblogipiireissä, mutta tekijä kuitenkin.

Oletettavasti Adidaksen ensi kevään ja kesän mallistot olisi esitelty joka tapauksessa viime viikonloppuna, oli muotibloggaajia paikalla tai ei. Siten panostus alan ammattilaisten ulkopuolisten kutsumiseen paikan päälle saattoi olla varsin järkeväkin. Saa nähdä, mikä on seuraava askel, kun bloggaajia houkutellaan markkinoimaan tuotteita maksutta.