Australian pitkänmatkan bussiliikenne on kuin matkustaisi
lentokoneella. Ei tosin muuten kuin varaussysteemin kannalta.
Kun Suomessa Express Bussin kyytiin voi hypätä missä se vain pysähtyy, täytyy
täällä mm. Greyhoundin kyytiin halutessaan tilata lippu vuorokausi ennen
aiottua matkustushetkeä. Kun bussi tulee paikalle, hyppää kuljettaja ulos
autosta varauslista mukanaan ja ruksii nimiä sitä mukaan, kun jono kuljettajan
luo etenee.
Kaikki kuljettajat eivät suostu kirjoittamaan lippua bussilla, eli ilman matkustuslupakirjaa
voi matka siirtyä seuraavaan päivään.
Viimeinenkin reissaaja kyytiin.
Kiireisimmillä reiteille kuljettajat myös merkitsevät lippuun istumapaikankin.
Toiveita voi esittää, istuuko ikkuna- vai käytäväpaikalla.
Hinnat taitavat olla hieman matalampia kuin Suomessa. Hintasysteemiä en ole
ehtinyt muutaman reissun aikana täysin ymmärtää. 13 tunnin Byron Bay – Sydney
–väli maksoi 104 dollaria, kun Brisbane – Surfer´s Paradise kolmen tunnin
matkoineen 32.
Rinkkareissaajia.
Vaikka bussit ovat ilmeisen suosittuja matkustusvälineitä, ei niitä voi syyttää liiasta
mukavuudesta.
Varsinkin tuo Sydneyn 13 tuntia oli todella, todella pitkä matka. Ok, muutaman
tunnin välein on pysähdys, mutta happivaje ehtii turruttaa matkustavaisen
ajatukset jo parin stopin jälkeen. Sen jälkeen matkustaminen on karamellien,
limonadin, huoltsikkasämpylöiden ja muun mätön aiheuttamaa pahaa oloa vastaan
taistelua.
Matkustuspäivät eivät ole nousseet suosikeikseni. Vaikka aamulla olisi
körötellyt vain muutaman tunnin siirtymisen, ei loppupäivänä jaksa yleensä
tehdä mitään.
tiistai, 31. lokakuu 2006
Kommentit